Dječja psihologija


Da bi mogli slati poruke na forum trebate se prijaviti. Novi korisnici mogu se registrirati ovdje. Molimo vas da prije registracije pročitate Pravila za korištenje foruma.

Broj tema: 432 | Broj poruka: 1419

anonymous

Hana Hrpka, prof. psih.

Hrabri telefon
Zagreb, Draškovićeva 72


Oralna faza


Morate biti prijavljeni kako bi imali pristup forumu. Prijaviti se možete na sljedeći način: ovdje

Autor Poruka

Nektar

06.02.2020. 15:25

Pozdrav,

Moj dvogodisnji djecak nikad nije imao dudu niti flasicu, dojila sam ga 20 mjeseci, ali u drugoj godini ne na zahtjev, nego dva puta dnevno, to je funkcionisalo dobro, nije niti trazio nesto previse i lahko mu je bilo odvratiti paznju. Oralna faza je pak bila izrazena, jedno vrijeme je stavljao sve u usta, i to je proslo bez ikakvih napora, samo od sebe. U zadnjih mjesec dana stavlja ponovo ruke u usta ili rukav, neovisno da li ja gledam, to je primjetila i odgajateljica u vrticu. Malo mi je cudno, zasto to odjednom sad radi. Nisam primjetila neke druge promjene, u vrtic rado ide, s izuzetkom kada ima los dan pa mu se ne da i onda zna plakati ujutro. Osim toga, pokazuje izrazit interes za slova, sve je pocelo jos spontano kad se igrao s puzzlama u sobi na podu, koje sam ja stavila da ne bi udario glavom u fazi propuzavanja i posjedanja. Stalno ih je rastavljao i pitao sta je to. Nisam ni bila svjesna da moze nauciti slova, ali je za par dana sam donosio tih desetak koje smo imali i govorio tacno koje je koje. Onda je na poklon dobio od starijeg rodjaka drvene puzzle sa svim slovima i sve ih brzo savladao kao i brojeve. Meni je to bilo zabrinjavajuce, on se stalno sad s tim igra i pokusava citati i slagati rijeci od slova. Naravno da to nije pravilno, ja se i ne mijesam jer ne bih htjela da ga preopteretim, ali nekad zna cak i pravilno sloziti rijec slovo po slovo. Odgajateljica smatra da postoje dvije mogucnosti, ili je to jednostavno sema koju djeca u ovo doba prolaze, neka slazu autice, neki slazu bojice, neki kocke, a moj djecak eto slova, i to pravilnim redom. Ja sam se plasila cak nekih poremecaja u razvoju, ali teta me razuvjerila, ona tvrdi da on ima sasvim normalno razvijene socijalne kompetence, igra se s drugom djecom u skladu sa svojom dobi, zna biti strpljiv, cekati svoj red, razumije pravila, cak sam govori "pauza" ako neko dijete ili on nesto pogrijese. Osim toga, pokazuje izrazit interes sa sve zivo, rekla bih, zivotinje iz knjiga za djecu koje imamo vec sve zna, trenutno ga zanima saobracaj i semafor, crveno i zeleno i cak zna na ulici stati ako je crveno i onda kad je zeleno, kaze mi da mozemo ici. Jezicno je dosta napredan, odavno vec govori i sastavlja tri rijeci u recenici. Govori engleski i hrvatski, posto zivimo u Americi. Jos od prije njegovog rodjenja na zidu imamo kartu sa drzavama i zastavama i to je isto dobro naucio. Meni uopste nije bitno da on to nauci, meni je bitno da je zdrav i sretan, ali nekako se pitam da li je normalan takav interes, da li to moze biti neki problem ili psihicki poremecaj. Ja razumijem da djeca uce ono sto im nudimo, da nemamo kartu, da mu nisam pokazala slova i slicno, on to ne bi niti naucio, ali vise od toga nisam nista uradila. Sad se pitam da li je i to bila greska. Njemu je to toliko zanimljivo da sve rijeci koje govori veze sa slovima i slova su mu trenutno omiljena igracka. Teta smatra da ga treba posmatrati i pustiti ga da se igra kako on zeli. Nikako ga ne opterecivati, ali ako on pita, ne govoriti mu "ne mozes to sada, sada uzmi loptu", navodim primjer. Autici i lopte mu nisu zanimljivi, ali recimo puzzle od 15 dijelova, sastavi bez ikakvih problema. Idemo vani svaki dan, motoricki je isto aktivan, tobogan, ljulja, igre u pijesku, sve to isto radi i voli, ali nekako su ta slova primarna i iskacu. Ponekad se pokusavam smiriti jer je kao jednogodisnjak imao fazu da se stalno igrao sa kasikama i serpama pa onda nekad kasnije je stalno nesto pokusavao svirati. To je proslo i sada smo zaglavili kod slova. Moje pitanje je, kako mu pomoci da ne postane "ovisan", da li uopste ovakvo stanje moze preci u patologiju. On zna tacno koliko koje dijete u vrticu ima godina i ciji je koji ormaric. Kada krenemo u kupovinu, prepoznaje put i zna tacno u koju prodavnicu idemo ili da smo krenuli prema vrticu i slicno. Meni je to nekad zabrinjavajuce. Nikad nismo gledali TV, ni mi nemamo taj obicaj, a i pedijatrica nam je rekla, ne ispod 3 godine, ako ikako moze. Zato imamo puno knjiga i preko zime, zbog loseg vremena, jako puno smo citali i on je te sve knjige gutao i dan danas zna donijeti knjigu i reci mi da citam. Ako su radnje neke dvije knjige slicne i recimo jedan lik bere jabuke, onda se on sjeti iz neke lijeve knjige kako i taj neki tamo lik isto bere jabuke i slicno. Da li ga odmaknuti od tih teoretskih stvari? Kako mu pomoci da razvija svoje interese, ali da su u skladu s njegovom dobi?

Lijep pozdrav,

Ana

Hana Hrpka, prof. psih.

10.02.2020. 18:25

Draga Ana,
prije svega, želim Vam zahvaliti što ste mi se obratili i time ukazali svoje povjerenje. Pohvalno je što izražavate brigu za ponašanje Vašeg sina i što tražite pomoć u situacijama u kojima se osjećate izgubljeno i niste sigurni kako postupiti. Nadam se da će Vam neki od savjeta biti od pomoći.
Ako sam Vas dobro razumjela, obratili ste se za pomoć jer Vaš dvogodišnjak u posljednjih mjesec dana učestalo stavlja ruke ili rukav u usta. Naveli ste da je ranije sve stavljao u usta, ali da je ta faza prošla sama od sebe. Voljela bih da znate kako je stavljanje stvari u usta uobičajena faza u životu svakog djeteta. Pomoću različitih osjetila, uključujući usta, djeca istražuju svijet oko sebe. Roditelji često bezuspješno djeci objašnjavaju štetnost takvog ponašanja, primjerice stavljanja prljavih ruku u usta. No, ponekad djeca imaju potrebu nastaviti istraživati te još nisu dovoljno sazreli kako bi razumjeli što im želimo reći i zbog čega to može biti štetno. S obzirom na to da je ovakvo ponašanje očekivano u njegovoj dobi, možete pričekati da prođe određeno vrijeme i da ponašanje spontano prođe. Isto tako, naveli ste da se takvo ponašanje počelo pojavljivati prije mjesec dana. Pitam se je li se u to vrijeme dogodila neka promjena u djetetovom životu koja je mogla utjecati na njega (na primjer, situacija u vrtiću, kod kuće, promjena okoline). Ponekad djeca na promjene znaju reagirati na način da se počnu regresivno ponašati, odnosno ponovno iskazuju neka ponašanja koja su bila uobičajena u nekoj od prethodnih faza razvoja. Ako takvo ponašanje potraje duže vrijeme, bilo bi dobro s djetetom posjetiti neku stručnu osobu, poput pedijatra ili psihologa u vrtiću. Na taj način bi oni mogli procijeniti postoje li neke teškoće te bi Vama pružili podršku i smjernice u odnosu s Vašim sinom, ako takvo što bude potrebno.
Napisali ste kako Vas brine i njegov preuranjeni interes za slova. Važno je imati individualan pristup djetetu i osvijestiti kako nemaju sva djeca iste interese. Neku djecu zanimaju auti, dinosauri, lutke, dok drugu zanimaju slova, priče i slično. Iz ovog što ste napisali, stekla sam dojam da Vaš sin ima individualni interes za slovima i riječima. Individualni interes je dugotrajna veza s određenim domenama te je okarakteriziran pozitivnim emocijama, pojačanom pažnjom i vrlo bogatim znanjem u području interesa. Čini mi se da Vas je strah da ne opteretite sina te da se zbog toga ne želite miješati kada pogrešno sastavi riječi. Potpuno je prirodno da se osjećate ustrašeni jer ste se susreli s neuobičajenom situacijom te niste sigurni kako reagirati. Voljela bih vas potaknuti da nastavite razvijati interes svog djeteta te da ne bježite od poticanja i učenja. Najbolje je da te aktivnosti organizirate kao igru, a ne kao klasično učenje. Stoga je važno pratiti reakcije djeteta i kada dijete pokaže znakove umora i pad koncentracije, možete prekinuti tu aktivnost i dopustiti mu da izabere drugu aktivnost. Iz toga što ste napisali, stekla sam dojam da se radi o djetetu koje sa znatiželjom i velikim interesom istražuje svijet oko sebe. Pitali ste se jeste li ste pogriješili kada ste svom djetetu omogućili raznolik sadržaj radi kojeg je zaokupljen slovima. Htjela bih Vam reći da nema ništa loše u pružanju bogatog kvalitetnog sadržaja svom djetetu, već je to nešto vrijedno pohvale, posebno zbog toga što iz ovog što ste napisali vidim da ste time uspjeli u svom djetetu probuditi znatiželju. Time što s njim ne gledate televiziju, već čitate mnogo knjiga, potičete njegov razvoj . Također, naveli ste kako vas brine to što on pamti mnoge stvari poput godina svojih vršnjaka, puta do trgovine i slično. Djeca su poput spužve i vrlo lako upijaju razne informacije koje se nama kao odraslima mogu učiniti bizarnima. Mnogo djece zna put do određenog mjesta te lako pamte rituale, stoga to nije nešto što Vas treba brinuti. Isto tako, želim Vas pohvaliti što ste podijelili svoje brige s odgajateljicom koja je s Vama podijelila to kako ona vidi Vaše dijete. S obzirom na sve što ste naveli, čini mi se da ste primijetili kako je Vaše dijete napredno u različitim aspektima razvoja. Uobičajeno je da se neka djeca brže razvijaju od druge i to može osobito biti izraženo što su ona mlađa. Kao što sam već navela, bitno je pratiti njihov razvoj i interese te isto tako, ako i kasnije tijekom djetinjstva primijetite da je napredniji od drugih, predlažem Vam da odete na psihologijsku obradu budući da to može značiti i to da se radi iznadprosječno inteligentnom ili darovitom djetetu.
Nadam se da će Vam ovaj odgovor ponuditi neke korisne informacije koje možete primjeniti kod Vašeg djeteta. Ako imate bilo koje dodatno pitanje ili brigu, možete se javiti na savjetodavnu liniju Hrabrog telefona za mame i tate na broj 0800 0800, svakim radnim danom od 9 do 20 sati ili putem e-maila savjet@hrabritelefon.hr.
Želim Vam puno sreće, snage i upornosti u nadolazećim roditeljskim izazovima.
Srdačan pozdrav,
Hana Hrpka, prof.

Nektar

11.02.2020. 20:00

Draga profesorice,

Hvala Vam na iscrpnom odgovoru, zaista ste mi pomogli. U medjuvremenu je i odgajateljica predlozila da malo sacekamo da vidimo hoce li njegovi interesi ostati ovakvi kakvi jesu. Mozda je samo faza, bas kako ste rekli, neku djecu interesuju auti, a moj je igrom slucaja iskazao interes u ovom pravcu. Ali ona misli da bi se moglo raditi i o iznadprosjecnoj inteligenciji te ga u tom smislu treba podrzati, individualno mu pristupiti, ali ni u kom slucaju ga opteretiti. Njen prijedlog je da sacekamo par mjeseci, onda ponovo da dogovorimo razgovor pa da vidimo da li da ode na testiranje i kako mu pristupiti. Socijalni i emocionalni razvoj mu je na nivou koji odgovara njegovoj dobi, ali njegova znatizelja je mnogo veca od djece s kojom je ona imala iskustva te smatra da bi to trebalo ispratiti kako ce se razvijati. Moj jedini cilj je da on bude sretno, zadovoljno i zdravo dijete. A ona opet na to dodaje, ako njega cini sretnim ispunjavanje znatizelje, onda mu i to treba pruziti u kolicini koju on moze preraditi. Hvala Vam jos jednom.

Lijep pozdrav

Hana Hrpka, prof. psih.

14.02.2020. 20:10

Draga Ana,
hvala Vam na ponovnom javljanju. Veseli me čuti da ste iz prethodnog odgovora dobili odgovore na neka pitanja koja Vas brinu i da Vam je bio koristan.
Kažete kako je u međuvremenu odgajateljica predložila da nastavite pratiti njegove interese i razvoj. Isto tako, spomenula je pretpostavku da se radi o iznadprosječno inteligentnom djetetu i dala neke smjernice kako biste u tom slučaju trebali postupiti. Ako sam Vas dobro razumjela, odlučili ste pričekati nekoliko mjeseci kako biste vidjeli kako se situacija razvija, a zatim biste otišli na razgovor i procjenu kako biste dobili bolji uvid i preporuku kako pristupiti sinu s obzirom na njegove potrebe. Podržavam Vas u toj odluci i želim pohvaliti sav trud koji ulažete u odgoj i brigu o njegovoj dobrobiti. Ako Vam se jave neke brige ili nedoumice, potičem Vas da to podijelite sa stručnjacima koji vam mogu pomoći i pružiti podršku. Isto tako, znajte da sam tu za Vas. Možete se javiti ovim putem ili na kontakte koje sam Vam prethodno ponudila.
Želim vam puno toplih i radosnih trenutaka provedenih s Vašim sinom!
Srdačan pozdrav,
Hana Hrpka, prof.