Prvi posao - Osam pravila za dobar početak
Nakon završetka školovanja mlade ljude očekuje zapošljavanje. Ulaze u novi period života, u svijet zaposlenih. Većinu naučenog kroz školovanje danas je teško ili nemoguće iskoristiti na novom poslu, a potrebno iskustvo nedostaje. Prednost imaju oni mladi ljudi koji su sudjelovali u radnim akcijama, išli na prakse, volontirali i slično, jer svako je radno iskustvo dobro došlo kao podloga za daljnje napredovanje, ali i kao prednost pred drugim novim zaposlenicima. Ipak, velika je razlika između zaposlenika na puno radno vrijeme i studenta. Bitna razlika je da se od zaposlenika očekuje puno više. Postoji nekoliko jednostavnih pravila koja mogu olakšati početak i postaviti dobre temelje za daljnji rad.
Slušajte i promatrajte
Prije nego što se odlučite dijeliti savjete i znanja poslušajte što drugi, iskusniji imaju za reći. Oni koji rade duže od vas sigurno više znaju, imaju više iskustva i informiraniji su od vas, bez obzira koliko imaju godina i na kojem se položaju nalaze. Promatrajte kako rade, što rade, učite promatranjem i slušajte. Dobar savjet i radnja koja se na prvi pogled čini primitivnom i zaostalom mogu vam uštedjeti puno vremena i truda. Iskoristite što možete. Slušajte, pratite i koristite svaku priliku za učenje. Umjesto da gubite sate i dane razmišljajući kako nešto brže napraviti, gledajte kako drugi rade i iskoristite to. Ne trošite vrijeme na otkrivanje "tople vode". Tek kada ste vidjeli, čuli, promotrili i primijenili možete dati primjedbu, savjet i prijedlog. Ono što morate uzeti u obzir je da ljudi ne vole pametovanje. Kada ulazite na nečiji teritorij, u novo okruženje, vaše ideje i inovacije neće biti od svih dočekane s oduševljenjem. Često ćete naići i na negativne reakcije. Kad razmislite, vidjet ćete da bi i vi tako reagirali. Dolazi netko novi, ne zna što se radi, kako se radi i zašto baš na taj način, ali misli da zna bolje. Drugo, nitko ne vjeruje novom zaposleniku, potrebno je vrijeme da se stekne povjerenje. I na kraju, ljudi se boje promjena, bilo one dobre ili loše. Potrebno je znati stati na vrijeme i pronaći pravi trenutak. Takvim ponašanjem dobivate puno. Učite o radnoj okolini u kojoj se nalazite, učite o ljudima s kojima radite. Smanjujete mogućnost pogreške koja je vrlo lako moguća, jer vi ste novi, a stariji zaposlenici to jako dobro znaju iskoristiti. Učite iz iskustva grupe u kojoj radite.
Slušanje i promatranje ne koristite samo na poslu. I u privatnom, svakodnevnom životu može vam puno pomoći. Izbjegavanje nepotrebnih neugodnosti, obilaženje raznih ureda da dođete do cilja, sve se to može izbjeći samo s dobrom informacijom. Prema tome, slušajte i promatrajte 24 sata dnevno i rezultat neće izostati.
Pitajte
Iako se često bojimo pitati da ne ispadnemo glupi i neznalice, to je pogreška. Ne postoji glupo pitanje. Veća šteta je ne pitati i napraviti krivo, nego pitati. Ako i mislite da ste postavili "glupo" pitanje, niste. A ako vidite da vaš sugovornik misli da je pitanje "glupo", to govori ponešto o njemu. Ali nije na vama da komentirate. Učite iz dobivenog i primjenjujte.
Klonite se osoba koje nose nevolju
U svakom uredu postoji osoba koja stvara nevolje. To su osobe koje će učiniti sve da vas dovedu u neugodan položaj, okrive vas za nešto, a nakon toga se prave kao da nemaju veze s tim. Najpametnije je pristojno poslušati što takva osoba govori, ali ne komentirati. Zadržite mišljenje za sebe. Ljubazno se nasmiješite, klimnite glavom, pošaljite neutralnu neverbalnu poruku i ne upuštajte se u daljnju raspravu. Zapamtite, ta osoba ima više iskustva i znanja od vas, svaka rasprava ili dogovor za vas će sigurno završiti pogubno. Možda je ono što osoba govori istina, ali sve primajte s rezervom. Onaj koji vama priča o drugima sigurno i drugima priča o vama.
Komunicirajte sa svima
Komunikacija je vrlo bitna. I verbalna i neverbalna. Svi mi komuniciramo na razne načine i to uvijek treba imati na umu. Na radnom mjestu kvalitetna komunikacija garantira uspjeh, no pitanje je što je to kvalitetna komunikacija.
Kvalitetnu komunikaciju najbolje opisuje izreka niti previše, niti premalo. Sa svim zaposlenicima treba održavati komunikaciju. Svakome treba reći dobro jutro i doviđenja, od portira do direktora. Ponekad treba postaviti formalna otvorena, a ponekad neutralna pitanja, npr. danas mi je baš vruće, da li je vama vruće? Pitanja o vremenu i zdravlju (npr. dobro jutro, kako ste i sl.) najneutralnija su i uvijek dobrodošla. Uz verbalnu komunikaciju bitna je i neverbalna. Neverbalna komunikacija je ona iz koje ljudi izvlače poruku. Osmjeh ne košta ništa, ali puno znači u mračnom kišnom jutru. To ne znači da morate glumiti dobru volju iako se osjećate loše. Jednostavno budite pristojni i normalni, ponašajte se kako se osjećate, ali u granicama pristojnosti. Gluma ne dolazi u obzir, ljudi osjete pretvaranje i alergični su na to. Ako ne možete pristojno reći dobro jutro i doviđenja, radije šutite.
Ne tražite najboljeg prijatelja
Na posao ste došli raditi. Nikoga ne zanima vaše djetinjstvo, slike djece, bolesti, patnje, ljubavni problemi i ostali sadržaji vašeg privatnog života. Svatko ima svoj život, svoje probleme i svoje ciljeve. Vaša glavobolja, reuma ili nešto drugo uopće ih ne zanima. Radije ispričajte vic. Isto tako poštujte osobni prostor drugih. Ne vole svi ljudi nepotrebne dodire, zagrljaje, ljubljenje i slično. Sve ima svoje granice i ne prelazite ih. Prijateljstvo se stvara godinama, a ne preko noći.
Budite pristojni
Sve ima svoje mjesto i vrijeme, a to vrijedi i za ponašanje. Na poslu, sastanku, razgovoru, u bilo kakvoj službenoj situaciji od vas se očekuje poštivanje pravila i normi koje definiraju pristojnost. Vašu pristojnost vrlo vjerojatno nitko neće primijetiti, jer to se od vas očekuje, ali zato će i najmanju pogrešku svi jako dobro upamtiti. Pristojno ponašanje je teško definirati. Postoji niz bontona i savjeta. Teško je reći tko je u pravu, ali neka pravila su univerzalna i vrijede za sve. Nemojte jesti i piti na sastanku, pričati s punim ustima, pričati šale i priče koje nisu prilagođene situaciji, posebno ako ne poznajete dovoljno dobro ljude kojima ste okruženi. Održavajte svoje radno mjesto, čistite, spremajte, uređujte. Nitko ne voli hrpe papira i smeća, posušene biljke i slično. Slanje šala putem e-maila isto može biti neugodno. Nemaju svi isti smisao za humor. Prvo dobro upoznajte ljude, a onda krenite na šale. Prekidanje nekoga usred rečenice, nepotrebno podizanje glasa, bučno ponašanje, uzimanje stvari bez pitanja, ometanje drugih u radu, mrmljanje, stav najpametnijeg, podcjenjivanje, nepoštivanje drugih, vrijeđanje, neodgovarajući rječnik, neodgovarajuće odijevanje i slično - ne samo da će vas učiniti neprimjerenim za radno mjesto na kojem se nalazite, već ćete si sami stvoriti neprijatelje. Ljudi rijetko pamte lijepe stvari, ali ružne zato jako dobro ostaju u sjećanju.
Pratite događanja u uredu
Glasine smatrajte neslužbenim obavijestima. Važno je obratiti pažnju na ono što se u uredu govori. Na taj način možete dobiti savršen uvid u radnu dinamiku ureda, osobnost suradnika i informacije o tome koga je danas najbolje izbjegavati. Vrlo je važno ne sudjelovati u glasinama i ne stvarati ih. Ne želite da vas na početku karijere obilježe opisom - ona/j koji trača. Svijet je mali, svi se poznaju i loša reputacija vam uistinu ne treba.
Držite do sebe
Iako ste mladi, neiskusni i novi, ne znači da ste loši. Nemojte dozvoliti da vas stariji zaposlenici iskorištavaju. Na zahtjeve koji ne ulaze u opis vašeg posla pristojno ne odgovarajte. Naravno, ako vas netko zamoli da nešto kopirate ili pometete pod nemojte odbiti, ali ako vas netko konstantno šalje po kavu tada dobro razmislite. U redu je pomoći, u redu je obaviti sve što se od vas traži, bez obzira da li je u opisu vašeg radnog mjesta ili zanimanja, ali nije u redu dati se iskorištavati. Pronađite svoj stav, poštujte druge, ali i sebe.
Zadnja izmjena: 29.08.2019.